Jag hoppar

Om att hoppa av, att hoppa på något nytt och att hoppa rakt in i det okända. Här hoppas jag få diskutera med dig hur man gör för att leva sitt bästa liv. Hur vet man att man hamnat rätt? Vad är guldkant? Vad innebär det att ha balans? Är det bra att vara nöjd?

Grön av avund

Publicerad 2020-03-02 13:52:00 i hälsa, inspiration, livsval, vardag,

Jag såg hur en vän till mig delade Hanna Wendelbos fotoutmaning för instagram. Det såg kul ut och jag bestämde mig för att testa på den jag med, plus att även implementera den här på bloggen. 

Det första ordet är "helt grön" och jag tänkte omedelbart på gröna växter, gröna ögon och gröna kläder. Men sedan också på den mer känslomässiga innebörden när man använder ordet grön, och då utrycket "grön av avund". 

wikipedia förklaras just grön av avund så här:
"Känslan av bitterhet, missunnsamhet, olust eller vrede mot annan person då man har begär för något som tillhör eller som är tillgängligt den andra personen. "

Med andra ord inte alls en särskilt trevlig sinnesstämning, varken för den som blir utsatt för avunden eller den som upplever den inom sig. Det känns som att mycket i vårt samhälle är uppbyggt just efter känslan av otillräcklighet och en ständig jämföran och strävan efter mer. Sociala medier, som jag ju har skrivit om innan, stärker många gånger den känslan då den gör det så enkelt för människor att jämföra sig med varandra. 

Själv tror jag att det enda sättet att stilla avund är att ha en bra självkänsla. Och hur får man då en bra självkänsla? Ja, det skiftar ju så klart då alla har olika sorters bagage att tampas med. Och jag är inte rätt person att dela ut en guide över det. Men att försöka göra sitt bästa för att fokusera på det man har måste väl ändå vara en väldigt bra start? Och kanske även att inse att det inte finns någon som har allt, även om det ibland kan upplevas så?

Framförallt tror jag på att glädjas åt andras lycka. Att inte se någon annans framgång som ett bevis på sitt eget misslyckande, utan snarare som en inspiration. Sist men inte minst tror jag att det är viktigt att man anstränger sig för att fokusera på rätt saker. Det vill säga det som är viktigt för ens eget välmående och vad som betyder något i slutändan.  

Vad får du för associationer när du tänker på "helt grön"?

(null)Min favorittavla här hemma. Vad ser du när du tittar på den? Jag vet vad jag ser :). 

 

(null)Jag i grönt vilket är den bästa färgen på kläder för mig tror jag.

 

(null)
Gosig katt i grön filt. 
 
 
(null)
Favoritfrukost. 
 
/Ida
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-03-02 14:58:28

Jag tänker spontant på att jag kan vara "helt grön" på ett nytt område inom tex jobbet!

Svar: Ja, precis, det är ju sant! Det tänkte jag också på men först senare :).
Ida

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

I över tio år har jag arbetat med marknadsföring, med särskilt fokus på kommunikation inom sociala medier. Sedan barnsben har drömmen varit att bli författare och 2019 tog jag steget och slutade på min fasta anställning för att kunna satsa på att skriva en bok. Under 2021 debuterade jag med min första feelgood-roman. Nu tillbringar jag mina dager med att skriva böcker och arbeta som frilansare inom marknadsföring. 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela