Jag hoppar

Om att hoppa av, att hoppa på något nytt och att hoppa rakt in i det okända. Här hoppas jag få diskutera med dig hur man gör för att leva sitt bästa liv. Hur vet man att man hamnat rätt? Vad är guldkant? Vad innebär det att ha balans? Är det bra att vara nöjd?

Underbara budget

Publicerad 2020-01-07 14:16:50 i ekonomi,

Direkt när jag bestämde mig för att jag skulle sluta på mitt jobb så satte jag mig för att uppdatera hur vår budget skulle se ut framöver. Vi har alltid haft en excel-fil med vår ekonomi som jag har editerat varje månad men nu behövdes den förändras drastiskt och det krävdes att det drogs ner på en hel del saker. Jag tar inte ut någon a-kassa så min inkomst just nu är obefintlig. Detta hade ju så klart inte gått om jag var ensamstående och om vi hade levt på gränsen ekonomiskt, så jag förstår fullt ut att jag har förutsättningar som inte alla har. Jag har också turen att ha en man som stod helt bakom och till och med uppmuntrade beslutet att jag skulle sluta. 
 
Det första jag kunde dra ner på var mina resor fram och tillbaka till jobbet och alla luncher (jag var inte alls bra på att ta med mig matlådor). Sedan var det alla andra onödiga köp. Jag är otroligt svag för smink och kläder, vilket ju inte är särskit ovanligt, men jag satte ett totalt stopp på klädkontot. Det kändes bra av flera anlednigar, bland annat eftersom jag hade sett dokumentären 'Modeindustrins smutsiga baksida' på SVT och det inte var samma sköna känsla längre att hitta ett, så kallat, fynd. Sminket behövs dock fyllas på då och då så att jag inte skrämmer ihjäl folk på stan (Skojar! Inte! Eller?). Vad jag har konstaterat är att jag mycket hellre vill unna mig upplevelser än saker.
 
Sedan gick vi igenom post för post. Behöver vi verkligen ha Netflix, HBO och ComHem samtidigt? Eller kan vi koncentrera oss på en av dem åt taget och stänga de andra kontona så länge? Nu när jag inte behöver vara så pigg tidigt på morgonen kanske jag (som icke kaffedrickare) kan strunta i att pressa i mig en 25 kronors Celsius varje morgon, och på så sätt också minska en stressad hjärtklappning? Win win. 
 
Jag började också göra en veckomatsedel och handlar numera allt online för veckan som kommer på söndagar. Detta istället för att improvisera var och varannan dag vad vi ska äta till middag, och på så sätt också slippa att ha en massa oanvändbara varor som ligger och sover som tonåringar i skåpen hemma tills de har blivit alldeles för gamla. Veckomatsedeln är nog det bästa jag gjort och den minskar också väldigt mycket stress varje dag när man har hungriga barn och ingen aning om vad man ska ge dem.
 
För oss var det alltså relativt enkelt att direkt dra ner på en hel del kostnader. 
 
En till två gånger i veckan fyllar jag i kostnaderna för vad vi har köpt för att se hur vi ligger till med vår budget och vad vi behöver dra in på för att hålla den. Detta till skillnad från förut då jag fyllde i resultatet enbart i slutet av månaden och på så sätt inte hade någon större koll förrän vi redan hade dragit över.
 
Guuuuuud, det här låter döööööötråkigt!!! Kanske du tänker nu. Och ja, för vissa är det säkert det också, men jag som egentligen avskyr allt vad siffror står för, älskar att pilla med budgeten. Det är faktiskt roligt att se vart pengarna går när man känner att man har kontroll över dem. Och att se hur hyfsat små ändringar kan göra stor skillnad. Det är som ett pussel med siffror istället för med bilder. 
 
För ni som inte har en egen hushållsbudget redan och känner att ni vill testa så hittade jag denna sidan som jag tycker ger bra tips.
 
  (null)








Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

I över tio år har jag arbetat med marknadsföring, med särskilt fokus på kommunikation inom sociala medier. Sedan barnsben har drömmen varit att bli författare och 2019 tog jag steget och slutade på min fasta anställning för att kunna satsa på att skriva en bok. Under 2021 debuterade jag med min första feelgood-roman. Nu tillbringar jag mina dager med att skriva böcker och arbeta som frilansare inom marknadsföring. 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela