Jag hoppar

Om att hoppa av, att hoppa på något nytt och att hoppa rakt in i det okända. Här hoppas jag få diskutera med dig hur man gör för att leva sitt bästa liv. Hur vet man att man hamnat rätt? Vad är guldkant? Vad innebär det att ha balans? Är det bra att vara nöjd?

Om du hade kunnat se in i din egen framtid vad hade du sett då?

Publicerad 2020-01-09 14:01:28 i Allmänt, karriär, livsval,

 
Det går ju inte att gissa sin framtid för den blir ju ändå aldrig som man har tänkt sig. Samtidigt är det väl ett mänskligt drag att man inte kan låta bli att spekulera.
 
På mitt tidigare arbete så brukade vi ibland roa oss med att läsa olika horoskop, särskilt de kinesiska, och det var alltid en blanding av ett skämtsamt nöje och seriösa diskussioner om vad som man tyckte stämde eller inte. Det var förvånandsvärt ofta som vi kände igen oss, både gällande våra presenterade personlighetsdrag och hur väl prognosen för framtiden matchade vår egen prognos. Jag kan väl inte säga att jag tror på horoskop, men jag tycker att det är intressant och kul att läsa. Om man nu inte tror på dem så är det ändå fascinerande att se hur ofta personer håller med om det som står i deras. Är det för att de är så generellt skrivna att alla känner igen sig i allt, att vi alla i grunden är väldigt lika? Är det för att vi alla har så många olika sidor och delar i vår personlighet så att det finns något av de olika stjärntecknens personligheter i oss alla? Är vi selektiva när vi läser och väljer ut det vi tycker stämmer medan det andra ignoreras? Vad tror du? Eller du kanske inte alls känner igen dig när du läser horoskop?
 
Om jag för tjugo år sedan försökte föreställa min framtid så hade jag nog gissat, och hoppats, att jag var gift och hade barn vid denna ålder jag är i nu. Och så blev det ju. Men hade jag gissat på vad jag jobbat med så hade jag nog inte gissat helt rätt. Sociala medier fanns ju inte ens på samma sätt då (istället högg vi ut meddelanden i bergshällar och hoppades att någon skulle lunka förbi och läsa om vad vi fångat till middag, och sedan hugga ut en snäll kommentar om hur gott det såg ut till svar). Så även om jag trodde att jag skulle syssla med kommunikation på ett eller annat sätt så hade jag nog aldrig kunnat föreställa mig exakt hur det skulle se ut. 
 
Mitt andra jobb inom det jag är utbildad till, vilket är digital kommunikatör, fick jag genom en slump. Jag träffade HR-chefen för företaget på en möhippa som jag anordnade och när hon sökte nytt folk kom hon att tänka på mig och bjöd in mig på intervju. Nästa jobb fick jag genom att bevisa mig och jobba stenhårt i nästan sex år för samma kund, som sedan rekryterade över mig. 
 
Så min yrkesframtid har blivit som den blivit genom en blandning av tur (eller ödet, vad man än föredrar att kalla det), slump och genom att jag själv styrt och drivit min karriär framåt. Genom att jag gjort ett val, efter ett val, efter ett val, som tillslut har fått mig hit där jag är idag. 
 
Om jag nu försöker spekulera i vad jag ska göra om en månad? Ett år? Så har jag i mitt huvud en anslagstavla med ett antal lappar uppnålade på och på dem står det skrivet många olika val och möjligheter. Men den lapp som jag sedan kommer att plocka ner är med stor sannolikhet inte ens uppsatt där än. 
 
Om jag istället lyssnar på det kinesiska horoskopet så blir det så här:
'The 2020 Sheep predictions foretell that this will be a year of transformations. Changes will be part of your life at every step. This is a good year to change your lifestyle, change jobs and get out of bad relationships. And you will have no worry for money for your expenses. Face life with a positive mind, and you will see the results instantly.'
 
Hur tror du att det blir för dig?
 
(null)
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

I över tio år har jag arbetat med marknadsföring, med särskilt fokus på kommunikation inom sociala medier. Sedan barnsben har drömmen varit att bli författare och 2019 tog jag steget och slutade på min fasta anställning för att kunna satsa på att skriva en bok. Under 2021 debuterade jag med min första feelgood-roman. Nu tillbringar jag mina dager med att skriva böcker och arbeta som frilansare inom marknadsföring. 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela