Jag hoppar

Om att hoppa av, att hoppa på något nytt och att hoppa rakt in i det okända. Här hoppas jag få diskutera med dig hur man gör för att leva sitt bästa liv. Hur vet man att man hamnat rätt? Vad är guldkant? Vad innebär det att ha balans? Är det bra att vara nöjd?

Hur jag gör för att hitta inspiration

Publicerad 2020-01-12 13:09:00 i Allmänt, inspiration, karriär,

Jag har aldrig trott på att vänta på inspiration. Då kan man lätt vänta för evigt. Jag tror på att själv se till att bli inspirerad. Med det sagt är det inte alltid lätt för mig att hitta inspiration och inget som bara kommer gratis till mig varje dag.
 
(null)
 
 
Jag tänkte här därför dela med mig några av de tips som jag har tagit med mig:
 
  • Var modig. Det finns ingen större kreativitetsdödare än att vara rädd för vad folk ska tycka om det man gör. Att det ska skrattas åt det, skvallras om det, hånas. Gör ditt bästa för att slå bort sådana tankar och fokusera på vad du själv mår bra av och vill åstadkomma.

    (null)

  • Utgå från din egen smak istället för att skapa något som du gissar att andra ska gilla. Om du är genuin i det du skapar och själv tycker om det så finns det troligen folk där ute som är som dig och tycker samma. Samtidigt så är du sann mot dig själv och har då säkerligen mycket roligare i processen.

  • Titta på film, TV-serier och lägg på minnet det som får dig att reagera och känna. De känslorna och händelserna går ofta att använda senare till ditt eget skapande.

  • Titta på bilder och låt dina tolkningar av dem vara bränsle för inspirationen.

  • Läs citat och intervjuer med personer du beundrar och använd det som utgångspunkt.

  • När du väl startat ett skapande, ett skrivande, en kampanjidé, en uppfinning etc så fastna inte för mycket i ditt eget huvud med att få det att bli perfekt med en gång. Bara gör och låt det ske. Det finns tid för att justera senare. 

  • Skaffa dig rutiner och avsätt tid för när du ska arbeta med ditt projekt. Vänta som sagt inte på att inspirationen ska komma till dig.  

  • Se till att allt runtomkring dig är så bra som det går. Ta hand om dig själv. Ät bra, träna och se till att sova de timmar du behöver. Ha en städad arbetsplats. Ju färre saker som kan störa dig och ju bättre du mår desto lättare blir det oftast att hitta ett fokus. 

  • Tillåt dig att vara stolt över dig själv. Varenda sak du åstadkommer är bättre än ingenting. De flesta personer har en eller flera idéer i huvudet på saker de skulle vilja göra eller skapa. Många av dem låter det just stanna som idéer. Du har tagit din idé till handling, och redan det är stort och viktigt. Varje steg räknas.


     
  • Berätta om ditt skapande för personer som du vet kommer att stötta dig, pusha dig framåt och ge dig positiv energi. Undvik de motsatta.

  • Gör något helt nytt som du aldrig har testat innan. Hitta på en aktivitet som får ditt adrenalin att pumpa eller gå en kurs och lär känna människor som är olika dig och de du vanligtvis umgås med och få på så sätt nya perspektiv. 

  • Gör ditt mål tydligt, skriv ner det och sätt det på en plats där du ofta ser det. Fokusera på vart du är på väg.


    (null)
  • Ta en promenad. 

Har du fler tips på vad man kan göra för att få inspiration?


(null)


/Ida
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Publicerad 2020-01-12 21:44:03

Din första punkt är den viktigaste för mig. Ingen minns en fegis :)

Svar: Så sant :)!
Ida

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

I över tio år har jag arbetat med marknadsföring, med särskilt fokus på kommunikation inom sociala medier. Sedan barnsben har drömmen varit att bli författare och 2019 tog jag steget och slutade på min fasta anställning för att kunna satsa på att skriva en bok. Under 2021 debuterade jag med min första feelgood-roman. Nu tillbringar jag mina dager med att skriva böcker och arbeta som frilansare inom marknadsföring. 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela