Jag hoppar

Om att hoppa av, att hoppa på något nytt och att hoppa rakt in i det okända. Här hoppas jag få diskutera med dig hur man gör för att leva sitt bästa liv. Hur vet man att man hamnat rätt? Vad är guldkant? Vad innebär det att ha balans? Är det bra att vara nöjd?

Håll dina vänner nära och dina fiender långt ifrån dig

Publicerad 2020-01-14 11:21:00 i Allmänt, inspiration, livsval,

Det finns ju ett ganska populärt uttryck som heter att "du ska hålla dina vänner nära och dina fiender ännu närmare". Jag förstår vad som menas med det, att på så sätt har du koll på vad de håller på med och kan skydda dig. Jag tror dock på att det i regel istället är bäst att hålla sig undan från dem som vill mig illa. 
 
(null)
 
Detta är mina anledningar till varför:
 
  • Fiender kommer gärna med illasinnade kommentarer som får dig att tvivla på din egen kapacitet och kan på så sätt skada ditt fokus, din kreativitet och ditt självförtroende.

  • Fiender berättar inte för dig om du har en bit rödbeta på hakan precis innan du ska gå upp och hålla ett tal. Med det menar jag att fiender sällan ger dig råd som får dig att lyckas och förbättra dig själv. 

  • När du omger dig med fiender så får du känslan av att du måste vakta din tunga och kan därför inte vara dig själv och inte heller leva upp till din fulla potential.

  • Fiender ljuger och konspirerar och sår på så sätt ett tvivel i ditt sinne. 

  • Inte sällan får man fysiska besvär som magont, huvudvärk och stela muskler genom att omge sig av negativ energi.

  • Fiender trivs ofta när de få spela offret och får lätt dig till att blir den skyldige, vilket skapar ett ständigt inre ifrågasättande gällande din personlighet och din kompetens.

  • Fiender håller inte gärna vad de har lovat och ger dig otrevliga oväntade överraskningar som du sedan får lösa på egen hand.

Om du istället fokuserar på att omge dig med människor som stöttar dig, är lojala, går att lita på och som visar dig respekt så är jag säker på att du på så sätt kommer att må mycket bättre och själv sända ut mer kärleksfull energi till de omkring dig.
 
  (null)
 
  (null)
 
Hoppas att ni har en fin dag!
/Ida

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-07-18 10:08:12

Uttrycket lyder som du skrivit håll dina vänner nära, dina fiender ännu närmare. Anledningarna du nämner till att hålla fiender på avstånd är sanna i den mening att de kan vara verkligheter och konsekvenser av att omge sig av fiender. Men jag menar att det inte är anledning till att hålla dem på anstånd. Glöm inte att du också är bland vänner. Den som är bland vänner har också råd att vara bland fiender. Den som är bland äkta vänner - läs också att vara sin egen vän - kan skapa trygghet och självkänsla; du vet att du är älskad och duger. Det fienden säger eller gör behöver inte skada dig, kanske såra dig, men inte skada. Om fiendens handlingar skadar dig, så kanske hen bara lyckas sätta fingret på något du själv känner eller är? Isåfall är fienden inom dig; du din egen fiende. Och den du kallar fiende endast den som satte fingret på fienden i dig själv. Kanske gnager tvivel i dig? Kanske tycker du inte att du Själv duger? Är du beroende av negativ bekräftelse? Alla är behöver andras kärlek, det är bekräftelse. Negativ bekräftelse menar jag är prestationsinriktad bekräftelse, där det du presterar värdesätts; inte du som människa. Fienden sätter fingret på de sår och brister vi har, det kan få oss att må dåligt- till och med ta våra egna liv. Men omges vi av vänner, kan vi söka stöd hos dem, och få hjälp med att se vad det är i oss Själva som provoceras av det våra fiender gör. Vi Själva är alltid problemet OCH lösningen, vi kan bara ta hjälp av andra. Vi är inte offer till vår omgivning utan verkade i den. Mobbning är en gener av sig självt, en utkristalliserad spegelbild och iscensättning av den mobbningskultur vi lever i; där vissa ses som lyckade och andra misslyckade- inkl. sidor hos oss själva eller andra som bra eller dåliga. För att bryta mot denna mobbningskultur måste vi sluta sluta betygsätta och bedöma varandra utan istället leva med varandra sida vid sida. Fråga dig frågan, vad behöver hen som är elak mot dig? Vilka sår i hen får hen att handla så ondskefullt mot mig. Kanske är det din plikt som människa att se denna människa. Att respektera henne. Respekt betyder se igen. Se igen, och fråga dig vad du kan göra för denna. Kanske är det inte mycket. Men om du ska kunna se dig själv som god, måste du iallafall ställa dig frågan; vad kan jag göra för att hjälpa denna människa som är så ond mot andra?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

I över tio år har jag arbetat med marknadsföring, med särskilt fokus på kommunikation inom sociala medier. Sedan barnsben har drömmen varit att bli författare och 2019 tog jag steget och slutade på min fasta anställning för att kunna satsa på att skriva en bok. Under 2021 debuterade jag med min första feelgood-roman. Nu tillbringar jag mina dager med att skriva böcker och arbeta som frilansare inom marknadsföring. 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela