Jag hoppar

Om att hoppa av, att hoppa på något nytt och att hoppa rakt in i det okända. Här hoppas jag få diskutera med dig hur man gör för att leva sitt bästa liv. Hur vet man att man hamnat rätt? Vad är guldkant? Vad innebär det att ha balans? Är det bra att vara nöjd?

Konsten att vara champagne

Publicerad 2020-02-02 16:40:24 i Böcker, hälsa, inspiration,

Denna vecka har varit full av ledsamheter och mycket reflektion. Det jag tar med mig mest är dock den enorma tacksamheten över alla dessa fantastiska vänner som jag har i min närhet. Som en av dem en gång sa till flera av oss "vilka jäkla vinstlotter man  drog i vänlotteriet ändå" och så känner jag verkligen varenda dag. Jag vet att det är många som känner sig ofrivilligt ensamma och/eller oförstådda och jag kan bara föreställa mig den känslan. Fast jag kan också, om jag tillåter mig, minnas den. 

Alldeles nyss hörde jag Gyllene Tiders låt "Vandrar i ett sommarregn". I den sjungs dessa textrader:
"Kanske är jag förvirrad berusad och sjuk 
Men du, jag har aldrig känt mig så ensam som nu."
Och jag minns så väl en sommar för många, många år sedan då jag var nybliven tonåring och inte hade någon vän att umgås med på hela sommaren (det är i alla fall så som jag minns det nu). Då lyssnade jag på denna låt om och om igen för att få den att sugas in i hjärtat så att det kunde värka ännu lite extra. Då skrev jag snyftande i min dagbok och undrade om jag alltid skulle vara så här ensam. 

Men så blev det lyckligtvis inte. Jag har fått många vänner. Och med det menar jag inte många bekanta. Utan faktiskt många som jag anser är mig nära på riktigt och som jag kan dela alla möjliga olika tankar, känslor och händelser tillsammans med. 

Jag vet hur viktigt det är att konstant vårda den där vänskapen. För ingen orkar hålla en arm utsträckt i en evighet, för då får man kramp. Ingen har energi nog till att alltid lyssna på någon som själv har bomull instoppat i öronen. Ingen vill vara regnkappan som glöms bort så fort det är soligt. 

Mina vänner kan konsten att få mig att känna mig älskad och helt ok precis som jag är. De kan konsten att både lyssna och ge. De kan konsten att få allt att bubbla och kännas härligt. De kan konsten att vara champagne. Och aldrig ska jag låta mig ta dem för givet. 

(null)
Boken här ovan är en av böckerna om Rosengädda av Emma Hamberg. Vilket är några av mina absoluta favoritböcker. Som alla Emmas böcker. 

Kram på er!
/Ida







Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

I över tio år har jag arbetat med marknadsföring, med särskilt fokus på kommunikation inom sociala medier. Sedan barnsben har drömmen varit att bli författare och 2019 tog jag steget och slutade på min fasta anställning för att kunna satsa på att skriva en bok. Under 2021 debuterade jag med min första feelgood-roman. Nu tillbringar jag mina dager med att skriva böcker och arbeta som frilansare inom marknadsföring. 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela