Jag hoppar

Om att hoppa av, att hoppa på något nytt och att hoppa rakt in i det okända. Här hoppas jag få diskutera med dig hur man gör för att leva sitt bästa liv. Hur vet man att man hamnat rätt? Vad är guldkant? Vad innebär det att ha balans? Är det bra att vara nöjd?

Jag vill ha gyllene vinterkräksnedkladdade bitar från ditt sportlov

Publicerad 2020-02-17 17:45:29 i Vänskap, hälsa, inspiration, livsval, vardag,

Känner du precis som jag att alla andra är ute och reser och har massor av skoj på sportlovet? 
Eller är du/har du själv varit ute och rest? 

Det är så himla lätt att titta på alla dessa hundratals personer som man följer på sociala medier och få dem att slås samman till en endaste superperson med ett superliv. Min hjärna tolkar flödet lätt som att "alla andra" är och åker skidor i alperna samtidigt som de solar på Maldiverna. Sen firar de alla hjärtans dag i Paris på fredagen och partar i New York på lördag kväll. Självklart utan att få jetlag! Allt detta medan man själv ligger i soffan i sina urtvättade rosa mjukisbyxor och käkar chips (helt hypotetiskt exempel). Scrollandes på telefonen med en blandning av avund, inspiration och ynnest. 

Att familjen man ser på semester i Thailand kanske har sparat för detta de senaste tio åren och spenderat alla andra lov hemma spelar en mindre roll. Det är inget som registreras in. Istället blir de en del av det där perfekta livet som min hjärna har ihopsatt med alla andras semesterbilder och lyckokalas. Likt ett pussel sätts alla dessa personernas poster, dessa utdrag från de bästa minuterna i deras liv, tillsammans till denna imaginära superperson som ständigt lever ett aktivt och spännande liv. 

Jag borde kunna zooma ut, och visst kan jag också det om jag tar mig tid till att tänka logiskt. "Men gör inte det, då dödar du vår attraktionskraft" skriker Instagram. "Tryck på like och surfa sedan vidare och köp dig något så att du mår bättre" viskar Facebook. 

Missförstå mig rätt. Jag vill väldigt gärna se de gyllene stunder som mina vänner visar upp för mig, det värmer mitt hjärta. (Trots att det kan låta som motsatsen här ovan.) Likväl som jag gärna hjälper dem med att torka av helgens vinterkräksnedkladdade pusselbitar. Det är mot min hjärna jag gör revolt. Den som måste jämföra. Den som letar efter det där ultimata, ständigt fantastiska och exalterande sättet att leva. För det är som gjort för besvikelse när man letar efter något som ju faktiskt inte finns.

På tal om det så blir jag till och med avundsjuk på mig själv när jag ser var jag hängde för exakt ett år sedan. 
(null)

Denna vecka har istället detta varit min favoritklädsel. 
(null)

Önskar dig en fortsatt fin måndag ❤️!
/Ida





Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Publicerad 2020-02-18 22:21:23

men guuud så fint av dig, tack så mycket!! <3<3

jag känner lite som dig här, fast är hyfsat bra på att stänga av och följer inte en enda influencer. Det underlättar lite! Däremot är inte heller jag missunnsam. Avundsjuk, men sådär lite... rart avundsjuk ;P

Svar: Väldigt nyttigt att kunna stänga av tror jag. Ja men lite rart avundsjuk tycker jag att man får vara :). Kram!
Ida

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

I över tio år har jag arbetat med marknadsföring, med särskilt fokus på kommunikation inom sociala medier. Sedan barnsben har drömmen varit att bli författare och 2019 tog jag steget och slutade på min fasta anställning för att kunna satsa på att skriva en bok. Under 2021 debuterade jag med min första feelgood-roman. Nu tillbringar jag mina dager med att skriva böcker och arbeta som frilansare inom marknadsföring. 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela