Jag hoppar

Om att hoppa av, att hoppa på något nytt och att hoppa rakt in i det okända. Här hoppas jag få diskutera med dig hur man gör för att leva sitt bästa liv. Hur vet man att man hamnat rätt? Vad är guldkant? Vad innebär det att ha balans? Är det bra att vara nöjd?

Söndagsångest

Publicerad 2020-01-06 16:54:00 i hälsa, livsval, vardag,

Så länge jag kan minnas har jag haft söndagsångest. Redan som barn fick jag en melankolisk känsla innanför naveln så snart jag vaknade på söndag morgon. Jag älskade helgerna så. Man fick göra precis vad man ville (jamen typ), kvällarna var långa och roliga och vi åt massor av god mat och hade ofta gäster över. Jag trivdes så när det var liv och rörelse, skratt och samtal. På söndagarna var det ofta lugnt och tyst, en stor kontrast till dagen innan. Den dagen blev snabbt för mig synonym med när man har stoppat in ett stort hubba bubba  i munnen och tuggat en liten stund. Det börjar ju så gott, men snabbt så känner man att smaken försvinner ur. Och även om den räcker ett tag till, att man ju faktiskt kan pressa till det med tungan och få ut lite smak, så kan man inte njuta av det för att man vet att snart är den bara en stum, tråkig, massa i ens mun. Så då stoppade jag alltid in ett till, och ett till, tills jag hade så många tuggummin i munnen att den knappt gick att stänga. Men det går inte att stoppa in en helg direkt efter en helg. Och en käke som alltid tuggar hubba bubba får träningsvärk tillslut.

Ok, jag flyger iväg lite här, men ni förstår kanske min poäng.

Sen möter man de där människorna som slänger ur sig helt hispiga saker som att 'söndagen är den mest underbara dagen på hela veckan' och jag kan inte låta bli att titta på dem som att de är Gunde Svan som skrattande slänger sig fram och tillbaka i en lian. En helt ofattbar, hurtig och munter person. Samtidigt; åh vad jag avundas dem. Jag vill också älska söndagar och klara av att njuta av ledigheten till sista sekunden.

Nu har jag ju dock inget arbete som väntar mig på måndag morgon och denna ångest har - om än den fortfarande kan ligga och lura - minskat drastiskt. Samtidigt känner jag att jag behöver vardag i mitt liv, en skillnad mellan dagarna. Det är något som jag funderar mycket över. Hur man kan hitta den där balansen av att leva fullt ut och ta tillvara på varenda dag, men samtidigt ha galet tråkig och känna sig helt less utan att det känns som slöseri av tid? För jag inser att jag behöver båda. Utan en stor röd finne som ploppar upp mitt fram på näsan då och då så kan man inte inse lyckan av öppna och tillfredsställda porer - som man brukar säga (eller man brukar nog säga något annat, men innebörden är densamma).

Hur som helst. Imorgon börjar vardag igen och jag känner mig ändå redo att få lite ordning på mina slöa dagar. Jag har höga förväntningar på att jag då också ska bli av med allt mitt sug efter chips och choklad, och få en stor passion för friska löpturer längst med havet, och vakna av mig själv klockan 6 på morgonen och med ett tjo göra ett skutt upp ur sängen och sedan en böjlig solhälsning av bara farten.  Namaste!

Hur är det med dig? Har du någon söndagsångest och/eller har du ett tips på hur man kan bota den?

 

Kram Ida

 

För att skåla in vardagen gjorde jag min nya favoritsmoothie (med mango, banan, avokado och spenat ) som jag tänkt ska vara min dagliga frukost framöver. Ja, jag vet...jag är en nyårskliché.

 

 
 

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida

I över tio år har jag arbetat med marknadsföring, med särskilt fokus på kommunikation inom sociala medier. Sedan barnsben har drömmen varit att bli författare och 2019 tog jag steget och slutade på min fasta anställning för att kunna satsa på att skriva en bok. Under 2021 debuterade jag med min första feelgood-roman. Nu tillbringar jag mina dager med att skriva böcker och arbeta som frilansare inom marknadsföring. 

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela